Wat kost elektrisch rijden

Hoeveel kost het precies om elektrisch te rijden. Om dat te bepalen is het belangrijk om naar meerdere zaken te kijken. Het is belangrijk om alle kosten van een elektrische auto te vergelijken met alle kosten van een auto die op benzine of diesel rijdt te maken. Kijk dus bijvoorbeeld ook naar de wegenbelasting en naar de kosten voor onderhoud. Ook is het belangrijk om te weten hoe het zit met subsidies voor de aanschaf van auto’s. Al deze zaken meewegen wordt ook wel Total Cost of Ownership genoemd. Dit geeft goed inzicht in hoeveel het kost om elektrisch te rijden.

Een elektrische auto kopen

Doordat veel modellen tegenwoordig zowel in benzine als in elektrische uitvoering te krijgen zijn, is gemakkelijk te bepalen dat de elektrische modellen in aanschaf iets duurder zijn. Dit komt doordat het accupakket kostbaar is en dit dus de prijs voor aanschaf wat kan opdrijven. Wel is het zo dat elektrische auto’s ook standaard van veel meer opties worden voorzien tegenwoordig. Dit zit dus wel ook direct al in de prijs inbegrepen. Het verschil kan wel 9.000 euro of meer zijn. Het kan voordeliger worden wanneer voor een tweedehands EV wordt gekozen. Die markt wordt ook groter.

Kosten om te rijden

Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar de kosten voor het rijden. Daarvoor kijk je naar hoeveel het stroomverbruik om de auto op te laden je zal kosten. Daarbij hangt het sterk af van waar je oplaadt. Doe je dit thuis? Dan is dat natuurlijk veel voordeliger dan bij een laadpaal. Dit is dan ook een groot voordeel ten opzichte van brandstofauto’s, die niet thuis te tanken zijn. Snelladen is de duurste vorm van opladen voor een elektrische auto. Andere kosten die je moet meenemen zijn die voor onderhoud. Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen in de motor, wat het onderhoud gemakkelijker en voordeliger maakt.

Subsidies en belastingen

Natuurlijk kijk je ook naar de subsidies en belastingen die bij elektrisch rijden komen kijken. Wel is het zo dat veel fiscale zaken op de zakelijke rijder en minder op de particulier zijn gericht. De aanschafsubsidie is er wel voor particulieren. Dit gaat om enkele duizenden euro’s. in 2022 was dit voor een nieuwe EV 3350 euro en voor een tweedehands 2000 euro. Voor zakelijke rijders geldt een lagere fiscale bijtelling bij privégebruik dan bij brandstofauto’s, 16 om 22 procent. Voor elektrische auto’s wordt bovendien geen bpm betaald. Ook is er geen wegenbelasting. Dit maakt het dus ook voordeliger.

Wat kost elektrisch rijden
Schuiven naar boven